Khamis, 21 Februari 2013

Ya Allah, Lebih Besar Dugaan Dia.


Assalammualaikum.


Baru-baru ni saya mendapat khabar sedih daripada seorang kenalan. Rasanya tak perlulah saya mention siapakah gerangan orangnya. Cukuplah sekadar buat tatapan dan pengajaran kepada kita semua. Seiring dengan pemergian adik Ahmad Adam Syukri ke rahmatullah pada tanggal 7 Februari yg lalu, begitulah juga pengalaman yg dilalui oleh rakan saya suami isteri baru-baru ini.

Berat mata kami memandang, bahkan berat lagi bahu yg dipikul oleh kedua pasangan empunya diri. Kalau nak dikatakan mungkin saya juga pernah mengalami kehilangan insan tersayang yg baru beberapa hari bernafas di dalam rahim ini pada awal tahun lepas. Masih terbayang-bayang akan saat kegembiraan itu dan alat upt test yg menunjukkan tanda positif masih tersemat erat dalam simpan buat kenangan kami berdua. Namun, kuasa Allah membatasi segala-galanya. Kami redha.

Syukur Alhamdulillah, walaupun saya diberi pelbagai dugaan hebat selepas itu, sehingga terpaksa menggadaikan nyawa di bilik bedah, tapi jika nak dibandingkan dengan penderitaan yg dialami oleh rakan kami ini rasanya lebih besar dan lebih hebat dugaan yg Allah berikan kepada mereka. Bergenang air mata tatkala membaca coretan si suami di laman FB. Penantian mereka selama 8 tahun lebih berumah tangga dan baru kini dikurniakan seorang zuriat. Yg pastinya tiada apa yg lebih menggembirakan bagi mereka melainkan menanti kelahiran cahaya mata sulong ke muka bumi ini.

Namun, benarlah Allah itu Maha Mengetahui. Dia yg berhak menentukan segala-gala apa yg dikehendakiNya. Bayi yg dilahirkan pergi jua menghadap Illahi akibat kekurangan oksigen dalam badan selepas ditempatkan di wad icu selama tiga hari. Innalillahiwaiinalillahirojiun. Dari Allah dia datang, maka kepada Allah juga dia kembali. InshaAllah yg pastinya syurga di sana tempatmu sayang…


Al-Fatehah buat adik MEGAT DANISH ZIQRI


Coretan si bapa :'(

*maaf nama dan gambar profile terpaksa saya sensor 
atas sebab-sebab tertentu



p/s : Since, saya terbaca kisah ini terdetik rasa keinsafan dalam diri. Jika saya rasa saya malang sebab masih belum dikurnikan cahaya mata ketika usia perkahwinan menginjak ke angka 2 tahun, bahkan masih ramai lagi pasangan di luar sana yg masih belum dikurniakan cahaya mata tatkala usia perkahwinan mereka ada yg hampir mencecah ke angka10 tahun.

Jika nak dikatakan pelbagai kata-kata nista, perlian mahupun hinaan yg telah saya perolehi di sebabkan masih belum memperoleh cahayamata, apalah sangat jika nak dibandingkan dengan kata-kata, perlian dan hinaan yg orang lain perolehi bahkan lebih teruk daripada saya.

Jika saya selalu tertanya-tanya kenapa Allah tak kurniakan zuriat walaupun pelbagai usaha, doa dan ikhtiar yg telah kami lakukan, bahkan lebih banyak lagi usaha, doa dan ikhtiar yg pasangan-pasangan lain lakukan jika nak dibandingkan dengan usaha saya yg hanyalah ibarat seperti sebutir pasir.

Jika saya selalu bertanya mengapa Allah memberikan pelbagai dugaan yg memeritkan di saat saya betul-betul mengharapkan sesuatu, bahkan apa yg saya harapkan tidak pernah tertunai sebaliknya kesedihan yg kami alami, rupa-rupanya ada insan lain di luar sana lebih hebat dugaan yg mereka perolehi jika nak di bandingkan dengan saya.

Maka, yakinlah bahawa tiada perancangan yg sebaik-baik melainkan perancangan Allah s.w.t

“Astaghfirullahalazim, Ya Allah ampunilah dosa-dosaku kerana terlalu daif di atas setiap perancanganMu selama ini. Aku sujud syukur kepadamu ya Allah kerana aku masih bertuah jika nak di bandingkan dengan ‘mereka’… Amin Ya Rabbalalamin…”


Thanks For Reading :)


4 ulasan:

  1. betul tu kak..insya allah nanti akak akan dapat anak yg comey2..
    kakak sy pn dah 9tahun kawen msih xleh anak.dah pernah gugur 3kali dan kali ke3 bby tu dah 8bulan lbh tapi bila sudah rezeki dye.baby tu meninggal dlm perut.akak bersabar ye..=)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Thanks Iyka. Tulah, setiap dugaan penuh dgn hikmah. Apa-apa pun akak redha. InshaAllah Allah nak bagi sesuatu yg lebih baik...

      Padam
  2. salam takziah bt kuage arwah megat....to kak hanis syg,,,sgala air mata kesdihan akn di balas ngn air mata kgmbiraan,,,bersangka baek lah dgn MAHA PENCIPTA...isyallah k.hanis ...yg pntg xptus asa...ok cyg....alwyz hapy k...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu whiterosse...kn sentiasa bersangka baik pd Allah krn Dia lbh mengetahui apa yg berlaku d sebalik kejadian. Semoga keluarga arwah kuat mengharunginya...amen.

      Padam