Jumaat, 13 Januari 2012

Bertunang Dan Dugaan


Assalammualaikum


Siapa yg kata bertunang tiada dugaan? Sila angkat tgn. Mari saya gigit-gigit pipi dia. Grrrr…^_^

Bagi saya bertunanglah alam yang penuh dengan dugaan, ranjau dan liku. Sebab itulah org tua-tua selalu berpesan bertunang tu darah manis. Kenapa manis ye? Memang betul-betul darah dia manis kew? Bukan begitu, manis lebih menjurus kepada sedap, enak dan lazat kan? Maknanya orang yang sedang bertunang sedap digoda, enak dihasut dan lazat bila mendengar bisikan syaitan. Syaitan ni memang suka dan gembira sangat-sangat kalau kita ni melakukan benda-benda tak elok lagi-lagi dengan tunang. Konon cam tiket dah nak jadi suami isterilah. Tapi dah terang lagi bersuluh mmg korg belum SAH pun!

Masa nilah syaitan nak goda kita untuk sentiasa berselisih faham dgn tunang, bergaduh, maki hamun dan sebagainya sehinggakan ada yg kecundang putus ditengah jalan. Kalau iman tak kuat alamatnya memang setakat tu ajelah perhubungan. Belum dikira lagi belanja utk kenduri bertunang hari tu je habis sampai beribu riban belum termasuk beli cincin dsb. Syaitan ni tak suka kalau anak Nabi Adam ni mendirikan rumah tangga. Ialah, kahwinkan menghalalkan sesuatu perhubungan. Mestilah dia benci kalau kita berkahwin. Sebab itu syaitan akan sedaya upaya menghasut agar kita menjauhi pernikahan dan melakukan zina. Nauzubillahminzalik!

Kalau dulu, tak ada siapapun nak pandang muka comot kita&pakwe kita tu. Tapi bila dah bertunang masa nilah ex girl dan ex boy datang sms dan call kita balik. Lagi satu, kalau dulu brother kat tempat keja kita tu pandang selumber dan borak biasa-biasa je dgn dia. Tapi bila dah bertunang tiba-tiba pula dia selalu call kita sampai lewat-lewat malam. Bila di opis rasa cam lain macam dengan dia. Masa ni pulak la dia nak meluahkan perasaan dan kensunyian dia kepada kita. Ermmm…inilah sebenarnya dugaan bertunang.

Jadi,utk mengelak drpd sesuatu perkara buruk terjadi kita hendaklah sentiasa berdoa kpd Allah semoga dipermudahkan urusan kita. Semoga Allah melindungi dan memberkati hubungan kita sebagai pasangan bertunang. Saya masih teringat semasa bertunang dahulu, memang byk sangat dugaan yang terpaksa kami tempuhi. Maka, berbakul-bakullah air mata yang berderai. Kalau ada yang kata tak bertunang pun dah hadapi pelbagai dugaan yg memeritkan, sebenarnya bertunang lebih perit dugaannya dari waktu bercinta. Percayalah. Jgn pula bila saya tulis entry ini anda semua tak jadi bertunang. Bertunanglah…rugi tak ada pengalaman nanti. Even, bila org bercerita pasal tunang sekurang-kurangnya kita ada pengalaman sendiri. Betulkan?

Kenapa pula ada sesetengah org mengelak untuk bertunang? Konon takut putus ditengah jalanlah. Walhal, kalau Allah nak beri ujian dia bukan jodoh kita, saat-saat dia hampir jadi suami pun tak jadi juga. Ingat, dugaan tu ada dimana-mana. Yang penting sabar, ikhlas dan sentiasa memohon petunjuk dari yang Maha Esa.

Sekian,

Pesanan ikhlas ini dari : hanisbarbiedoll.blogspots.com ^_^


This is my engagement day on 12/12/09 with theme Green Apple and Pink Roses


TQ…Sayang awak semua!



1 ulasan:

  1. TERIMA KASIH HAFIZAH. Saya Ridzie dari Singapore. Awak membuka hati saya dan membuat saya faham tentang bertunang, Saya baru bertunang 2 bulan hingga hari ini...saat2 ini saya sedang hadapi masal dgn tunang saya. terima kasih saya nak ucapkan. sekian terima kasih.

    maaf, bahasa melayu saya tidak berapa bagus

    wasalam
    Ridzie

    BalasPadam