Assalammualaikum.
Hari ni menyirap betul mak. Terus update belog dan taip laju-laju. Ikutkan hati nak aje saya menjerit kuat-kuat. Erm...agak-agaklah wey! Eh, knp marah-marah ni? Meroyan ke happe?
Petang tadi dapat caller dari someone ladies di tempat kerja. Erm...kalau dah dia pun berbahasa kasar, maka haruslah saya layan kasar jugak. Kadang-kadang walau penat macam mana pun melayan karenah client di tempat kerja, tapi kalau they ols berbudi bahasa, kita tetap layan dengan baik kan. Tapi kalau kau layan ibarat weols ni kuli batak uols, better kita wat do no jer dengan diorang. Dengan perkataan lainnya "Jangan harap hakku nak buat ape yg kau suruh tu cepat-cepat. Tunggulah tahun depan ke apa!" Bhahaha. Gila kejams!
Clients is always right?
Erm...tak ada maknanya. Di dunia ni memanglah boleh beza-bezakan antara client and kuli, boss dan p.a, menteri, sultan dengan rakyat biasa. Tapi, bila di akhirat nanti kita tak ada bezanya. Yang membezakan hanyalah amalan kita di dunia ni. But...kalau kau jenis maki-maki, perli-perli dan marah-marah orang bajet amalan kau sempurna sangatlah kan? One more, kenapalah manusia ni jenis mudah sangat lupa diri. Baru rasa di atas sikit dah mula riak dan takbur. Tak tahu ke hidup kita ni ibarat roda. Hari ni kau di atas, tapi esok lusa maybe kau jatuh terduduk. Hari ni kakak senget tu (geram sangat dengan kakak tu) marah-marah saya, maybe esok lusa boss awak marah-marah awak pula kan? Bukan nak doakan, cuma nak ingatkan sahaja.
Telefon analog memang tiada paparan. Skrin pun tak ada mana nak ada paparan. Jadi, bagi pemanggil-pemanggil 'hantu' ni memang terselamatlah korang. Grrrr... |
Satu yg cukup saya bengang kadang-kadang 'mereka' ni anggap maintenence building macam weols ni lebih teruk dari kuli. Ayoyo! pleaselah, kitaorang pun manusia biasa juga. Tak lari dari buat silap dan alpa. Tapi sekurang-kurangnya kalau tak ada kitaorang ni tak merasalah korang office yang sejuk dan nyaman. Tak dapatlah u ols nak on pc sambil melayari internet, facebook, tweeter dan youtube bagai. Dan tak dapatlah nak bergayaut guna telefon office papa korang tanpa sebarang charge berjam-jam lamanya. Tak ke untung namanya tu...
Bila buat komplaint pula macam tak logik akal je dia punya ayat tu. Eee...tak kuasa mak nak dengar, nak gelak terbahak-bahak sambil mengalirkan air mata pun ada. Bhaha...teruks kau Hanis!Ada ke ayat dia macam ni...
For example : "Toilet perempuan kat tempat saya ni dah sebulan tersumbat!. Dari bulan lepas saya report tapi maintenence tak ambil tindakan langsung pun!." Okay...dam!
Sebulan ye? Oh, syahdu betul saya dengar rintihan kakak tadi. Terharu hati mak sambil mengeluarkan air mata lagi. Ammaa...macam tak masuk akal dah sebulan. Means selama sebulan ni uols melepaskan 'hajat' di mana ye?Hahaha... Baik kau kata sejak dari dalam perut mak kau lagi benda tu dah rosak. Malu weyh kalau budak sekolah tadika dengar pun mau terkinja-kinja diorang. Perkara cam ni dah selalu sangat saya dengar. Jangan kata sebulan, setahun pun ada. Lagi best ada yang siap jual nama boss lah, datuk lah, menterilah semata-mata nak dapatkan publisiti murahan. Kesian weyh nama boss kakak-kakak kita ni. Tak pasal-pasal nama diorang yang pamous. Tak baik tau buat macam tu.
Ini antara ragam dan perangai manusia yg selalu buat aduan. Biasalah...hehehe... |
Walaupun uols anggap weols ni kuli ke apa, tapi sekurang-kurangnya kitaorang ni ada kemahiran yg korang semua tak ada dan tak boleh buat. Kemahiran mana boleh jual babe. Kitaorang ada sijil, ada diploma, ada ijazah dan ada juga yg ada master. Bangga seyh. Engkau hadda? Hahaha...riak sekejap. Daripada korang entah-entah spm je kot. Jahatnye penulis belog ni. Dah masuk entry mengumpat pulak. Hehe...
Eh, tak tak...tak mengumpat pun. Cuma apa yg saya nak tekankan di sini, BUDI BAHASA MENCERMINKAN KEPERIBADIAN SESEORANG. Means, kita akan sentiasa dihormati sekiranya kita berbahasa baik tanpa mengira status dan pangkat seseorang. Selalunya yg boss-boss ni okay je dengan kita. Tapi yg over-over tu pembantu khas diorang pula. Aduh, speaking London pun sampai ke Jepun. Macam mana ni?
Paling teruk admin saya yg kerjanya mengangkat telefon mengambil aduan uols setiap hari. Memang mangsa kena bahan ajelah. Kalau hati tak sekeras kerikil, (eh, dah macam tajuk cerita pulak) jangan haraplah nak buat kerja ni ye. Setiap yg buat aduan tu bukan semua yg cakap lembut-lembut. Ada yg menjerit, meroyan, histeria dan amfibia bagai. Haha...amfibia? Bukan spesis haiwan ke tu? Lepas tu bila dah marah-marah bagai, and when we ask her/his name tak nak inform pulak. Ibarat baling batu sorok tangan la ni ye. Erm...pengecut rupanya. Kalau berani datang office lah weyh!. Kita lawan pimpong tgk siapa yg menang dan siapa yg kalah. Hehe...
Tapi don't worry, korang memang ingat korang selamatlah kan. Saya yg baik hati ni dah tukar telefon office tu pada digital. Ermmm...tak payah nak malu-malu kucing sangatlah. Secara sukacitanya saya dah boleh trace nombor extension siap nama uols lagi. Suke tak? suka tak? Ngeh ngeh...
Lepas ni uols tak perlu susah-susahkan diri untuk inform nama dan nombor telefon uols. Belum cakap lagi dah terpapar comel je nama caller dan extension korang. Hanis kan hebat...(sambil kecikkan mata macam hello kitty tu). Jangan cakap lagi "Fiffy suke" okeh. Menyampah dengar!
Eh, tak tak...tak mengumpat pun. Cuma apa yg saya nak tekankan di sini, BUDI BAHASA MENCERMINKAN KEPERIBADIAN SESEORANG. Means, kita akan sentiasa dihormati sekiranya kita berbahasa baik tanpa mengira status dan pangkat seseorang. Selalunya yg boss-boss ni okay je dengan kita. Tapi yg over-over tu pembantu khas diorang pula. Aduh, speaking London pun sampai ke Jepun. Macam mana ni?
Paling teruk admin saya yg kerjanya mengangkat telefon mengambil aduan uols setiap hari. Memang mangsa kena bahan ajelah. Kalau hati tak sekeras kerikil, (eh, dah macam tajuk cerita pulak) jangan haraplah nak buat kerja ni ye. Setiap yg buat aduan tu bukan semua yg cakap lembut-lembut. Ada yg menjerit, meroyan, histeria dan amfibia bagai. Haha...amfibia? Bukan spesis haiwan ke tu? Lepas tu bila dah marah-marah bagai, and when we ask her/his name tak nak inform pulak. Ibarat baling batu sorok tangan la ni ye. Erm...pengecut rupanya. Kalau berani datang office lah weyh!. Kita lawan pimpong tgk siapa yg menang dan siapa yg kalah. Hehe...
Tapi don't worry, korang memang ingat korang selamatlah kan. Saya yg baik hati ni dah tukar telefon office tu pada digital. Ermmm...tak payah nak malu-malu kucing sangatlah. Secara sukacitanya saya dah boleh trace nombor extension siap nama uols lagi. Suke tak? suka tak? Ngeh ngeh...
Lepas ni uols tak perlu susah-susahkan diri untuk inform nama dan nombor telefon uols. Belum cakap lagi dah terpapar comel je nama caller dan extension korang. Hanis kan hebat...(sambil kecikkan mata macam hello kitty tu). Jangan cakap lagi "Fiffy suke" okeh. Menyampah dengar!
Telefon digital versi baru membolehkan kita mendapatkan maklumat pengadu yg membuat panggilan. Lagi-lagi yg panas baran dan suka marah-marah tu. Siaplah lepas ni! ~_~ |
So, moral off the story, jangan pandang rendah pada seseorang yg berpangkat rendah dari kita. Manusia sama je di sisi Allah. And one more things, bukan pangkat dan darjat yg membezakan seseorang. Mayb orang tu lebih bawah dari kita, tapi mana tau ada kelebihan yg Allah beri pada dia yg tiada pada kita. Setiap manusia kan ada kelebihan dan kekurangan....
Thanks Korang yg baca...Muaahaa...
(p/s : Gambar-gambar kat atas tu Hanis creat sendiri. Nak pinjam ambillah tapi jgn mengaku uols yg creat pulak. Hi..) -Ni pung nak bagi tau ker?
looooiiikeee sgt2 entry nie...btl k.hanis mereka xptt nk mmbza2kn kite2 pkerja bwhn...igt kiteorg nie robot ker ap....??kiteorg pon ad hati n prasan tau..pnt bkrja..korg pnt jgk kn so same2 lh jge hati msing2...nie x kdang2 gado ngn lki tpi lpas kt kiteorg..mcm @##$&%*!!...
BalasPadam