Jumaat, 3 Ogos 2012

Sorry, Tak Touching Langsung



Assalammualaikum


Saya tak kisah kalau ada yg bertanyakan soalan macam ni pada saya…
“ Dah ada isi ke?” sambil pegang-pegang perut saya.


Atau dengan lebih jelasnya soalan serupa ini…
“Dah mengandung ke?” pegang perut saya lagi. Hehehe


Lazimlah setiap perkahwinan pasti diselangi dengan kehadiran zuriat. Soalan-soalan cepu emas ni akan sentiasa menyelubungi kehidupan pasangan suami isteri lagi-lagi apabila usia perkahwinan mencecah ke setahun lebih macam kami. Tapi, saya tak kisah pun kalau orang lain atau saudara-mara bertanya. Bagi saya itu biasa dan tak tersentuhpun hati dan perasaan ni…


Tapi…


Ada juga soalan-soalan pelik yg saya rasa macam tak masuk akal bila bertanya soal anak ni. Contohnya seperti ini…


“Bila nak ada babynyer???”


Tak pun…


“Bila perut nak berisi ni???”


Aduh, kau tanya aku? Aku ke yg jadikan anak? Kau tanyalah Allah, sebab Dia yg menciptakan sekalian makhlukNya. Dia yg mengatakan jadi, maka jadilah. Kalau kau selalu mempersoalkan BILA? Means kau sendiri tak redha dengan ketentuan Illahi, mengalahkan tuan punya badan pulak.

Secara jujurnya, saya tak touching pun bila ada orang-orang yg tanya soalan-soalan macam ni? Nak tergelak pun ada sebab bagi saya TATABAHASA KAU TAK BETULLAH! Bhahaha…


Lagi parah lagi bila seumur hidup saya sejak berkahwin ada seorang makcik ni lebih lazer soalan dia dari soalan-soalan di atas…

Ingat lagi ayat dia…

“Bila nak mengandung? Jangan tunggu lama-lama, nanti dah tua-tua banyak risiko. Beranak masa muda-muda ni lagi senang. Boleh dapat ramai…” bercakap dengan nada riak.


Lol…???


‘Tak apa kuatkan hati. Ini semua dugaan Allah nak uji saya. Lagipun buat apa nak titiskan air mata sebab dia.’


Makcik…(nada sayu)


Kau ingat buat anak semudah buat kuih semprit time-time raya ke? Jangan sampai aku ulangi ayat di atas. Mungkin pada pasangan yg senang dapat zuriat, diorang boleh pikir untuk dapatkan anak semudah ABC atau 123. Remember, tak semua pasangan bertuah macam anda. Malah, ramai juga yg terpaksa menunggu bertahun-tahun lamanya untuk mendapatkan zuriat. Bukan kita tak usaha atau taknak. Tapi jawapan secara ikhlasnya belum ada rezeki. Kalau tuan punya badan pun lebih redha dan menerima setiap qada dan qadar Allah, kenapa orang lain pulak yg over-over nak bersoal dan mempertikaikannya? Bagi aku orang yg tanya ni SAKIT MENTAL.


Mohon ampun, saya memang TAK TOUCHING langsung ye makcik… ^_^


* * *


Syukur Alhamdulillah…


Walaupun ada ‘kekurangan’ disitu, tapi saya rasa tak pernah ‘kurang’ walau sedikitpun apa yg saya ada dalam hidup ni. Sejak kahwin rezeki saya tetap mencurah-curah. Gaji saya tetap naik dan naik. Projek saya tetap tak putus-putus bahkan makin bertambah-tambah. Saya tak pernah rasa kesempitan wangpun walau sehari dan kehidupan saya tetap bahagia bersama suami, keluarga dan kawan-kawan. Saya bersyukur di atas nikmat yg Allah kurniakan ini.


Terima kasih Allah sebab beri kekuatan dan kesabaran hari demi hari dalam menghadapi dugaan hidup ini. Kalu dulu memang hati saya mudah tersentuh sehingga mengalirkan air mata bila bercerita soal zuriat. Tapi kini saya dah anggap semua yg berlaku dan soalan-soalan cepu emas yg menyelubungi hidup kami sebagai perkara lazim dan permainan sinonim hidup. Makin dilayan makin merana hidup, maka butakan mata dan hati, pekakkan telinga sahaja. Syukur Alhamdulillah sebab Allah bantu saya untuk jadi lebih kuat dan tabah… ~_~



p/s : Pada kawan-kawan yg senasib, sentiasa berfikiran positif ye. Minta pada Allah supaya dikuatkan hati dan perasaan kita bila menghadapi situasi sebegini. Rezeki tu tetap ada, tapi kita sendiri tak tahu bila dan bagaimana. Semua tu adalah rahsia yg terkandung dalam umul kitab Allah s.w.t…


Redha dan ikhlas pada setiap perkara yg berlaku…Amin...





Thanks for reading
pictor : rembat di Google ^_^



6 ulasan:

  1. memang hanya yg mengalami keadaan tersebut jer yg akan faham.. kita bukan minta utk difahami, tapi cukuplah dengan cuba meletakkan diri mereka kat tmpt kita.. apa perasaan diaorang kalau perkara tu jadi kat diaorang??

    insyaAllah rezeki tu akan sampai.. tapi mmg kena banyak bersabar.. terutamanya nak raya ni.. mesti banyak soalan yg timbul dari orang lain kan..

    BalasPadam
  2. Hehe...btl tu. Alhamdulillah zana, hanis dpt fmly, fmly mertua dan sedara mara mahupun sblh husb yg memahami..diorg x pernah mengguriskn ht bila bercerita soal anak. tp org luar yg over2 ni bertanya itu ini. peliks.....

    Tp syukur, skrg hanis x kisah sgt. Rs happy dgn life skrg....

    BalasPadam
  3. hanya yg sedang alami jea tahu mcm mana kan.tak pe la.biar la apa org nak kata.yg penting kita bhagia dengan hidup kita.
    tapi terasa jugak la.lagi2 tgk ramai saudara yg dah ade baby.sedih...


    salam kenal dear :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hai Nik Ros..salam perkenalan...

      Betul, tak semua insan di dunia ni bertuah dikurniakan zuriat cepat. Mula2 memang saya tertekan. Tapi sekarang dah rasa alah bisa tegal biasa kata org. Mungkin ada insan lebih malang dari kita. Syukur sbb Allah sentiasa bantu kuatkan hati saya. Dugaan demi dugaan yg menimpa membuatkan saya lebih kuat.

      Alhamdulillah...

      Padam
  4. senyum je k.hanis...biar dieorg tu nk ckp ap pon..doa sy semoga allah murahkn rezeki k..hanis brlipat kali ganda...usaha,doa dan tawakal lah...insyallah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Thanks dear...InshaAllah..

      Mungkin belum rezeki akak lagi. Percaya suatu hari Allah akan kabulkan jg doa kami. Amin...

      Padam